Thu, 17th April, 2014
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေလာကက လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အနည္းဆုံး သူ႔နာမည္ၾကားဖူးၿပီးသား ျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆရသူ Larry Diamond ရဲ႕ ကမာၻတစ္လႊား ဒီမိုကေရစီ ဘယ္ေလာက္ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ ဆုတ္ယုတ္ေနသလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျမင္တခ်ိဳ႕ပါ။ ဒီဘိတ္တစ္ခုမွာ သူက ေဆြးေႏြးေျပာဆိုသြားခဲ့တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ ထဲက တခ်ိဳ႕ျဖစ္ပါတယ္။ အားလုံးအတြက္ ေဝဖန္ဆင္ျခင္စရာ ရရွိႏိုင္တယ္။ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီအေရး အတြက္လည္း တစ္စုံတစ္ရာ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ တင္ျပပါရေစ။
ကစားပြဲ တစ္ပြဲသည္ ကစားပြဲ စည္းမ်ဥ္းမ်ားအတိုင္း လည္ပတ္သလို ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုသည္လည္း ထိုႏုိင္ငံ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ Institution ေခၚ ကစားပြဲစည္းမ်ဥ္းမ်ား (Rules of the game) အေပၚတြင္ လည္ပတ္ေနရသည္။ ႏုိင္ငံမ်ားအတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကသူမ်ားသည္ ကိုယ္ပိုင္ အေတြးအေခၚ အႀကံအစည္ႏွင့္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္ဟု ထင္ရေသာ္လည္း တကယ္တမ္းတြင္ သိသိႀကီးႏွင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အမွတ္တမဲ့ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ထို Institution မ်ား ေစစားရာေနာက္ လိုက္ပါလုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္။
မည္မွ်ပင္ ဆင္းရဲေနပါေစ။ အိမ္ေလးတစ္လံုးႏွင့္ ကားေလးတစ္စီး ပိုင္ခ်င္သည့္ အိပ္မက္ေလးေတာ့ လူတုိင္းတြင္ ရွိၾကသည္။
အေမရိကေရာက္ စင္ကာပူပီအာ (Permanence Residence of Singapore) တစ္ဦးကို အေမရိကန္ အမ်ိဳးသမီးႀကီး တစ္ဦးက ဘာလူမ်ိဳးလဲ၊ ဘယ္ႏိုင္ငံကလဲ ေမးေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳး၊ စင္ကာပူႏိုင္ငံမွာ ေနတယ္လို႔ ေျဖလိုက္ပါတယ္။ I am a Burmese, living in Singapore. အဲဒီအမ်ိဳးသမီးက Burmese ဆိုတာ မၾကားဖူးေပမယ့္ စင္ကာပူကိုေတာ့ ၾကားဖူးပါတယ္။ သူက ေၾသာ္...ဟုတ္လား။ ဘားမားဆိုတာ စင္ကာပူႏိုင္ငံထဲက ျပည္နယ္တစ္ခုလား ... လို႔ ႐ိုး႐ိုးေလး ေျပာလိုက္ေပမယ့္ ေတာ္ေတာ္ မခံခ်ိမခံသာ ျဖစ္ရပါတယ္။ ေျမပံုထုတ္ၿပီး စင္ကာပူဆိုတာ ေသးေသးေလး၊ ျမန္မာဆိုတာ အႀကီးႀကီး၊ လူဦးေရလည္း ၁၅ ဆေလာက္ မ်ားတယ္လို႔ ေျပာရတယ္။ စိတ္ပ်က္စရာပါပဲ။
Thursday, 03 April 2014 08:39

၂၀၁၄-၁၅ Mission

ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အားလုံးရဲ႕ ၉၉ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ေလာက္က ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို လိုလားၾကတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာတာကို ျမင္ေတြ႔လိုၾကတယ္လို႔ ေျပာရင္ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။
အကဲဆတ္ “ပိြဳင့္” လက္ရွိ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမွာ “အထက္မွလာေသာ အေျပာင္းအလဲ” (Transformation from above) အျဖစ္ စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔တေစ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒီမိုကရက္တစ္ အင္အားစုအခ်ဳိ႕၊ ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒီမိုကရက္တစ္ အင္အားစု အားလံုးနီးပါး တရားဝင္ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚ ေရာက္လာရာမွ “အထက္ႏွင့္ေအာက္ ပူးတြဲလာေသာ အေျပာင္းအလဲ” (Transformation from above and below) ျဖစ္လာသည္။ ဆိုရလွ်င္ ဖေလာရင့္တကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡ ဖိလစ္ပီ၊ ရွမစ္ထာ ၫႊန္းေသာ “သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းၿပီး အေျပာင္းအလဲ” (Imposed Transition) ပံုစံမ်ဳိးဟု သေဘာရပါသည္။
စာေရးသူသည္ ေက်ာင္းသို႔ နံနက္ ၈ နာရီအေရာက္ သြားစရာ ရွိသျဖင့္ ေနအိမ္မွ ေစာေစာ ထြက္လာခဲ့ပါသည္။ ဆယ္မိနစ္ခန္႔ လမ္းေလွ်ာက္ ၿပီးသည္ႏွင့္ ကားလမ္းတစ္ခုကို ျဖတ္ရပါသည္။ ဒီလမ္းသည္ ပုံမွန္အားျဖင့္ နံနက္ပိုင္းဆိုလွ်င္ ကားသိပ္မမ်ားဘဲ လမ္းရွင္း ေနတတ္ေသာ္လည္း ထိုေန႔က လမ္းေပၚတြင္ ကားအေရအတြက္မွာ ပုံမွန္ထက္ ပိုမ်ားေနပါသည္။ သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စာေရးသူသည္ လမ္းျဖတ္ကူးရန္အတြက္ အခ်ိန္ၾကာၾကာ ေစာင့္လိုက္ရပါသည္။
အီဂ်စ္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ျပကၡဒိန္ကို ႏွစ္ေပါင္း ၂,၀၀၀ ေက်ာ္က တီထြင္ခဲ့ၾကပါသည္။ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမႈကိုလည္း အီဂ်စ္တို႔ကပင္ ဘီစီ ၃၃၄၀ တြင္ စတင္ခဲ့ၾကသည္။ ကမ႓ာ့ႏိုင္ငံ အမ်ားစုသည္ ၁၀ ႏွစ္တစ္ႀကိမ္၊ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူေလ့ ရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမႈကို သာလြန္မင္း တရားႀကီး လက္ထက္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ နယ္ခ်ဲ႕ ၿဗိတိသွ်ေခတ္ ၁၈၉၀ မွ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ထိ တစ္ႀကိမ္၊ မဆလေခတ္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ ‘ျမန္မာ့နည္း၊ ျမန္မာ့ဟန္’ ျဖင့္ ေကာက္ယူခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သန္းေခါင္စာရင္း မေကာက္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ နီးပါး ရွိခဲ့ေလၿပီ။
တခ်ိန္တစ္ခါက ‘သူတည္းတစ္ေယာက္၊  ေကာင္းမႈေရာက္ဖုိ႔၊ သူတစ္ေယာက္မွာ၊ ပ်က္လင့္ကာသာ၊ ဓမၼတာတည္း...’ အစခ်ီတဲ့ အနႏၲသူရိယ အမတ္ႀကီးရဲ႕ မ်က္ေျဖလကၤာကို ၾကားေယာင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ၾကတဲ့ မ်ဳိးဆက္တစ္ခုမွာ တစ္ေယာက္ေကာင္းဖုိ႔အတြက္ တျခားတစ္ေယာက္ကို စေတးရမယ္၊ တစ္ခုခု ျဖစ္တည္ဖို႔အတြက္ တျခားတစ္ခုခုကို ဖ်က္သိမ္း ေခ်ဖ်က္ပစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚမ်ဳိးေတြ လႊမ္းမိုးခဲ့ဖူးပါတယ္။ တကၠစီေတြ ေပၚလာတဲ့အခါ ဆိုက္ကားဆရာေတြ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္တာမ်ဳိး၊ ေရသန္႔ဘူးေတြ ေခတ္စားလာတဲ့အခါ ေရခဲေရ ေရာင္းသူေတြ အလုပ္အသစ္ ရွာရတာမ်ဳိး စတဲ့ တိုးတက္မႈကို အမီလိုက္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ကိုယ့္ရဲ႕ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈေတြကို ေျပာင္းလဲၾကရတာ၊ ထပ္လိုလာတဲ့ အရည္အခ်င္း အသစ္ေတြကို ျဖည့္ဆည္း ၾကရတာမ်ဳိးေတြ ရွိႏိုင္ေပမယ့္ အတူတကြ ယွဥ္တြဲ တည္ရွိေနႏိုင္တဲ့ အရာေတြကိုက်ေတာ့ ဘယ္သူက ဘယ္သူ႔ကိုမွ ေခ်ဖ်က္ပစ္စရာ မလုိဘဲ ... ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲေနႏိုင္ၾကဖို႔ကို စဥ္းစား လာၾကရပါတယ္။
ဟန္ေဆာင္ျခင္း၊ ဟန္လုပ္ျခင္း၊ ပိတ္ဆို႔ျခင္း၊ ျငင္းပယ္ျခင္း ဆိုသည္မွာ သူယုတ္တို႔၏ အလုပ္၊ ေမတၱာထားျခင္း၊ က႐ုဏာထားျခင္း၊ မုဒိတာပြားျခင္း၊ ဥေပကၡာထားျခင္း ဆိုသည္မွာ သူေတာ္ေကာင္း သူျမတ္တို႔၏ အလုပ္ဟု မွတ္ထားဖူးပါသည္။ ဟန္ေဆာင္ျခင္း၊ ဟန္လုပ္ျခင္းအား စာေရးသူ ငယ္စဥ္ကပင္ နားလည္ သေဘာေပါက္ လာခဲ့ေသာ္လည္း ပိတ္ဆို႔ျခင္းႏွင့္ ျငင္းပယ္ျခင္းကို အသက္အရြယ္ ရလာသည္ႏွင့္ နားလည္မႈ၊ သေဘာေပါက္မႈပံုစံ ေျပာင္းလဲ လာခဲ့ပါသည္။

Copyright © 2013 The Voice
All rights reserved
Powered by The Voice